söndag 21 augusti 2011

Sommaren 2011

Jag var på Nordens Ark (utmärkt tillfälle för att fota) i somras. Här följer några av de bättre bilderna därifrån:)
Vi fick se röda pandor som nog är de sötaste djuren efter min katt;)

Tigrar, de var så mätta att de inte orkade röra sig:)

Leoparder som inte kom överens:S

Snöleoparder, vi kollade på medan de blev utfodrade. De satte köttbitar på svåra ställen i inhägnaden så att djuren fick kämpa som i det vilda för maten.

Uttrar. En av skötarna lockade på dom (guidad tur) och den här sötnosen simmade fram till oss:D

Järv. Otroligt vad sociala de var. Hela järvfamiljen följde efter oss längs staketets kant. Busade med varandra och blev mer än gärna fotade:) På bilden är en unge, vilket man ser på de vita "ögonbrynen".

Stiftelsen Nordens Ark arbetar för att rädda och bevara utrotningshotade djur. De gör det genom uppfödning och avel, återinplantering när det är möjligt och utbildning för grundskolans nivåer, gymnasieskolor, naturbruksgymnasier och har samarbete med universitet och högskolor.

Det enda jag ifrågasätter är att de inte låter tigerhanen para sig. WWF uppskattar antalet tigrar i världen till ungefär 3200 st. Det är en procentminskning med 97 % sedan 1900-talets början. De på Nordens Ark sade att deras tigerhane är en blandning mellan två tigerarter. Men när det är såpass få tigrar i hela världen skulle inte jag (ursäkta ordvalet) vara petig.
Trots det tycker jag att stiftelsen gör något bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar