måndag 29 augusti 2011

Smoothie

Japp, smoothien blev precis så god som en smoothie ska vara! Här är receptet:
Passionssmoothie 2 stora glas
Ingredienser:
3 selleristjälkar (jag lovar, det ääär gott)
3 ekologiska apelsiner (fuskade, tog apelsinjuice)
1 mango
5 passionsfrukter
isbitar efter behag

Skölj och rensa sellerin (var väldigt noggrann). Skölj apelsinerna i hett vatten, riv av skalet och lägg det åt sidan. Skala sedan apelsinerna helt och skala även mangon. Kärna ur frukterna och skär fruktköttet i bitar. Lägg selleri, apelsin och mango i matberedaren och mixa till puré. Dela passionsfrukterna gröp ur fruktköttet med sked och häll ner det i matberedaren tillsammans med det rivna apelsinskalet och lite is. Mixa allt en kort stund med hög hastighet och servera direkt.

Många tror att Kajsa Varg sade "Man tager vad man haver". Inte sant. Hon var väldigt noggrann med sina ingredienser. Men jag tycker att uttrycket är bra. Jag kan säga att jag inte hade i nåt apelsinskal i min smoothie inte! Jag tar hellre lite limejuice i och liiite limeskal. Sedan garnerar jag ofta glasen med lime.
Voilà!
Jag måste nästan tillägga, var beredd på att man får knapra när man dricker smoothien. Passionsfrukten består ju till stor del av de där goda fröna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar