måndag 10 oktober 2011

Recipie

Idag gjorde jag mig och min mutter lunch. Det blev den amerikanska rätten majschowder vilket är perfekt när man är lite frusen. Här följer bilder på soppan jag gjorde och brödet jag bakade till, även ett recept på soppan och brödet.
 Majschowder 4-6 portioner

Ingredienser
1 stor lök
200 g färsk/fryst eller konserverad majs
1 stor morot
350 g potatis
1 msk solrosolja (jag tog olivolja)
1 bukett kryddörter (valfritt men asgott med persilja)
1 lagerblad
1,2 l grönsaksbuljong
3 dl mjölk
salt & peppar

Tillagning
1. Skala och grovhacka löken. Skala och skiva moroten fint. Skala potatisen och skär i små bitar.
2. Värm oljan i en kastrull. Tillsätt lök och fräs på medelvärme tills löken blivit mjuk och glansig. Rör om i löken då och då.
3. Tillsätt sedan majs, morot, potatis, kryddbukett och lagerblad till löken.
Koka i två minuter under omrörning. Tillsätt buljongen och koka upp.
4. Sänk värmen till medel eller låg. Täck med lock och koka i 15 min under omrörning.
Tillsätt mjölken och koka i ytterligare 5 min.

Vill du inte ha en vegetarisk soppa så passar skinka väldigt bra till soppan.
Du bör nog börja tidigt om du ska göra det här brödet till soppan. Det ska nämligen jäsa länge. Här följer receptet:

Solrosbullar (blir 10 bröd)

Ingredienser
3 ½ dl vatten
2 tsk torrjäst
6 msk vetemjöl (lägg till mer allt eftersom så att degen blir lättarbetad)
2 ½ dl grahamsmjöl
1 ½ tsk salt
1 ägg (vispa det med gaffel)
5 msk solrosfrön ungefär

Gör så här:
1. Häll 1 dl av vattnet i en liten bunke. Strö i jästen och rör om så att det löses upp. Ställ åt sidan.
2. Lägg båda mjölsorterna och saltet i en större bunke och blanda. Gör en stor grop i mitten av mjölet.
3. Häll i jästen och resten av vattnet i gropen och rör försiktigt i mjölet tills det blir en mjuk deg.
4. Stjälp upp degen på en mjölad arbetsyta. Knåda tills den är slät och jämn. Lägg degen i en ren bunke och lägg över degen en ren kökshandduk. Där ska degen jäsa 1 ½-2 timmar tills degen är dubbelt så stor.
5. Sätt ugnen på 220 grader. Knåda ned den uppjästa degen. Dela upp degen i 10 bitar. Ta mjöl på händerna och forma degen till runda bullar.
Täck med kökshandduk och låt jäsa ytterligare 10 min.
6. Pensla sedan varje bulle med det vispade ägget och tryck försiktigt fast lite solrosfrön ovanpå varje bulle. Grädda i 25-30 eller tills bullarna rest sig och fått färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar