måndag 2 januari 2012

Diskussion.

Ta dig tid att läsa hela det här inlägget eller inget alls av det. Jag vill ha diskussion men helst utan missuppfattningar. Tack!

Tänkte på något väldigt intressant. Lärde mig ganska nyss på ett ungefär vad ordet patriarkat har för betydelse. Slå upp det om du vill veta för jag tänker inte sitta och förklara längre än att det ordagrant betyder 'fadersvälde' och att man kan kalla en man av hög ordning i en familj eller ett samhälle för patriark.
Men inte för än typ i förrgår hörde jag talas om matriarkat. Vilket är i princip motsaten, det betyder 'modersvälde'.
I dagsläget och i historien har många patriarkat funnits.

Jag vill inte att man bygger ett matriarkat men jag är mycket intresserad av att experimentera med några teorier. Tänk efter hur du tror att ett land skulle skilja sig från dagsläget om det helt gick över till att vara styrt av kvinnor.
Tänker man tillbaka i tiden och ser på de startade krigen så ser man, enligt mig, ganska ofta att en man startat kriget. Att det är huvudsakligen män som krigar i krigen, tjänstgör som... eh... krigare?
Skulle en kvinna vid makten göra ett land fridfullt eller störta det i ett kaosartat välde?
Självklart finns krigande kvinnor, maktgalna kvinnor, själviska kvinnor och brutala kvinnor. Men det finns män som kan klassas på samma sätt.
Visst vore det intressant att testa lite olika teorier, och på så vis fördela makten på ett nytt sätt, och kanske till och med göra ett land välmående eller mer välmående än det redan är.

Tänk att det inte finns några säkra exempel på matriarkat i hela världen varken i historien eller nutiden.
Vad tycker du om mina teorier?

För övrigt blir det inget mer bloggande idag för jag måste plugga (!) lite...
Ha en bra dag och kommentera gärna vad som flyger förbi bland dina tankar när du läser det här:)

3 kommentarer:

  1. Jag har ett boktips till dig om ett fiktivt matriarkat: "Egalias döttrar" av Gerd Brantenberg. Den skrevs visserligen för länge sedan, men jag tror du kan hitta några poänger i den ändå. Om inte annat kan du kanske utveckla begreppet patriarkat för dig själv. Här är lite info om boken: http://sv.wikipedia.org/wiki/Egalias_d%C3%B6ttrar

    SvaraRadera
  2. Boken låter väldigt intressant! Ser att det är Ebba Witt-Brattström som översatt boken från norska till svenska. Läst något av hennes debattartiklar?:)
    Men jag ska försöka få tag på den boken!

    SvaraRadera
  3. Oj, har aldrig tänkt så... Hur skulle det egentligen bli om typ Ceasar o Gustav Vasa var kvinnor?
    Du har verkligen en poäng där :)

    SvaraRadera