lördag 7 januari 2012

Fake fur, REAL PERSON.

Tänkte lägga upp ett skolarbete jag gjorde för ett tag sen. Meningen var att jag skulle hålla ett tal och det här är mitt (inte så bearbetade) tal:

Hej och välkommen/välkomna.
Idag tänkte jag ta med dig/er alla på en guidad tur i träsket. Jag talar om inget mindre än trender.
Jag ska försöka dra en parallell mellan psyket och vad vi klär oss i idag.
Dessutom kanske du/någon av er får lite inspiration till hur ni kan utveckla garderoben.
Vi ska nu skapa en bloggerska. Visualisera detta:
Mitt föredrag kommer från och med nu handla om och granska Ida.
Ida är en ung kvinna, 19 för att vara exakt. Hon har alltid haft ett stort intresse för modeindustrin och följer trenderna slaviskt. En dag för några år sen passade Ida på att skapa en blogg. Bloggen skulle behandla mode i stor skala.
Det gjorde den. Det gör den nu. Men Ida själv, mår inte så bra längre. Hon älskar att sitta och läsa de stora modetidningarna och se vad nästa årstid kommer kräva av henne. Själv skulle hon inte benämna det som ett krav på henne. Men jag kommer tillbaka till det.
Ida köper senaste numret av sin favorittidning som helt innehåller päls.
Nästa stora trend: päls.
Vad ska du ha på dig? Päls.
Varför?
Jag lämnar en fråga som ganska ofta förblir obesvarad. Dags att ta reda på saken.
De största av designers vill självklart inte fastna på samma spår utan vill experimentera med nya intressanta material och tekniker. Den största av de stora ger ifrån sig päls. Genast hakar hela industrin på.
Eftersträvansvärt är det tydligen att klä sig i de största märkena.  Jag säger inte att det är fint (för en del trender är rent utsagt fula) men det är tydligen eftersträvansvärt.
Det måste väl vara för att man vill verka dyr. Att man har råd med något andra eftersträvar.
Det kan vi hålla med om.
Om då en bloggerska skulle springa åt ett annat håll, strunta i den allt större trenden, vad händer då? Att blogga om mode är i princip Idas jobb. Hon tjänar pengar på det och att strunta i en trend är väl då att missköta sitt jobb? Dessutom är det att gå emot mängden.
Jag tror att många ser att gå emot mängden och vara unik är något eftersträvansvärt det med. Men det, det är mycket svårare. Det kan ju ge en känsla av ensamhet, utsatthet och otrygghet. Vi är ju bekväma av oss så vi står hellre tätt ihop.
Nu måste Ida göra ett val. Hon har siktat in sig på en designers päls men det svider lite nere i området i väskan där plånboken ligger i ”viloläge”.
Saken är den att Ida inte är rik. Det framstår nog som att hon är det på sin blogg eftersom nya plagg följer med hem varje vecka men sanningen är den att lånet inte betalar sig självt. Sen får man absolut inte glömma hennes krediter. De växer sig större och större. Det är då Ida behöver alternativen jag nu ska ge. Antagligen finns det en ”Ida” därute någonstans som köpte sig pälsen och kände sig nöjd med den i någon vecka innan nästa trend ringer på dörren.
Jag vill inte att någon ska ha dött djur på sitt samvete (vilket är oundvikligt när päls är så pass trendigt som det är).
Alternativ ett till dig som är på väg ner i träsket är väl att föredra trots att det inte är så miljövänligt.
Köp dig en fuskpäls. Fördelen med dessa är att de är lättare att hitta, kostar mindre och gör så att inga djur tar skada.
Dock utvinns antagligen inte syntetmaterialet på ett miljövänligt sätt men jag skulle överväga alternativet ändå.
Passar inte detta så låt mig föreslå alternativ två. Det finns innovativa märken. Exempelvis det svenska märket Dagmar. Du kan köpa dig en mohairpäls utan dåligt samvete.
Tricket med deras ”äkta fuskpäls” är att låta angoragetens päls växa sig längre istället för att döda djuret. Det långa håret klipps och vävs sedan in i en säckväv som liknar fuskskinn. Voilà!
Alternativ tre är att köpa dig en äkta päls second hand. En redan tillverkad päls kan du inte göra mycket mot. Då tiden inte kan spolas tillbaka.
Tack för att du/ni har lyssnat till vad jag har att säga och jag hoppas innerligt att du/någon av er skulle kunna tänka dig/sig, och föredra, någon av alternativen jag beskrivit.
 Lite exempel på djur som används i pälsindustrier. Däribland iller och räv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar